Bangkok en Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Willemijn Lobbes - WaarBenJij.nu Bangkok en Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Willemijn Lobbes - WaarBenJij.nu

Bangkok en Laos

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

13 April 2016 | Laos, Luang Prabang

Aangezien ik mijn laatste blog had geschreven toen ik Borneo verliet, werd het inmiddels wel weer tijd voor een nieuwe.
Zoals ik dus in mijn laatste blog schreef was ik op weg naar Thailand, voor de laatste vier weken van mijn trip. Helaas de laatste alweer. Maar, zoals jullie natuurlijk ook van mij gewend zijn, is dat plan alweer volledig verandert.
Ik zal beginnen bij het begin, Bangkok.
Ik arriveerde eind van de middag op Bangkok AirPort, nog nooit zo'n chaos meegemaakt. Het vliegveld was overvol met mensen (met name Chinezen, natuurlijk), ik kon me niet eens normaal verplaatsen van punt A naar B. Het eerste wat ik tegenkwam was een tafel met wat formulieren voor een VISA on arrival en een menigte voor een één of ander immigratie kantoortje. Dus, ik vroeg aan iemand die daar rondliep of ik dat formulier toevallig ook moest invullen en in die rij moest gaan staan. Natuurlijk, sprak geen Engels. Dan maar aan iemand anders vragen, zelfde verhaal. Een aantal
Mensen verder besloot ik het maar gewoon in te vullen en in die eindeloze rij te gaan staan.
Half uurtje verder kwam ik dan eindelijk bij de vriendelijke man (niet dus) aan in het kantoortje. Hij stuurde (zonder ook maar in m'n paspoort gekeken te hebben) mij ergens anders heen. Geen idee waarheen, want hij zei iets in het Thais en wees rechtdoor. Nouja, dan maar verder zoeken dacht ik! Ik me weer een weg door de menigte gebaand, zag ik gewoon de normale immigratie zitten. Waar je een stempel krijgt als visum. Blijkbaar mocht ik gewoon daarheen, na eerst natuurlijk een ander formulier ingevuld te hebben.
Eindelijk was ik dan door de immigratie en douane, na zeker een uur. Kom in beneden, blijkt mijn tas nog niet aanwezig te zijn. Zelfs na dat uur niet. Ik alweer in de stress natuurlijk. Gelukkig kwam hij na een aantal minuten aanrollen, wat een opluchting!
Ik kon Bangkok in! Op het vliegveld nam een ik een taxi naar Khao San Road, omdat mijn hostel daar zo goed als naast lag. Voor degene die Khao San Road niet kennen, dit is dé bekendste straat van Bangkok. Voor eten, souvenirs en uitgaan. Iedere toerist is hier wel een keertje te vinden. Toen ik bij m'n hostel arriveerde, ben ik gelijk richting KSR gelopen, omdat ik echt verging van de honger. Daar ontmoette ik tijdens het eten twee meisjes uit Amerika, zij wilden nog op stap, maar ik was echt te moe dus gingen ze zonder mij.
De volgende dag had ik een erg productieve tempel-bezoek-dag. Ik liep vanaf m'n hostel naar het Grand Palace (waar ik was met zo'n miljoen andere Chinezen..), vervolgens liep ik naar de Wat Pho. Beide tempels waren echt enorm groot, heb er een hele dag rondgelopen. Toen ik dus ook weer terug moest had ik maar een TukTuk genomen, omdat het leuk is, maar ook omdat ik echt niet meer op m'n benen kon staan.
Toen ik terugkwam in het hostel zaten er twee nieuwe meisjes bij mij op de kamer, twee Nederlandse: Willemijn en Babette (heel toevallig, ja!). Die avond ben ik met hun ergens gaan eten, met als plan om de dag daarna misschien ook samen wat gezelligs te doen.
De volgende dag hadden we toch wat andere plannen. Zij wilden nog het Grand Palace zien, maar die had ik natuurlijk al gezien. Dus ik vond een dagje chillen in een park ook heel relaxt, ik had op de markt wat eten gekocht en dus lekker heel de dag beetje daar gelezen, gelegen, blog geschreven en etc. 's avonds had ik met Willemijn en Babette afgesproken. Maar ook met twee andere gasten, of eigenlijk met één, Mink. Ik had Mink een keer ontmoet in Kuala Lumpur en heel toevallig las hij op mijn Facebook dat ik in Bangkok was. Hij zou twee dagen later aankomen, dus was het wel gezellig om even wat te eten en een biertje te doen! Hij was aan het reizen met een Amerikaan, die dus ook meeging eten. Josh, echt een super grappige gast. We waren dus uiteindelijk met een hele groep: Willemijn, Babette, Josh, Mink en ik. Kei leuk!
Nou na het eten en (iets teveel) bier verder, gingen we met z'n allen naar Khao San Road om daar verder te feesten, super leuke avond gehad!
De volgende dag zou ik eigenlijk de trein pakken naar Ayutthaya, maar aangezien mijn kater iets te heftig was had ik die trein al uitgesteld tot de avond. Totdat Mink met een super leuk idee kwam, hij ging namelijk naar Laos en vroeg of ik meeging. Ik wilde Thailand namelijk eerst overslaan, maar omdat het vliegticket zo goedkoop was toch maar hierheen gekomen. Dus super tof!! Maandag zouden we naar Laos gaan.
Zaterdag (de avond na t stappen) was ik dus niet erg productief, alcohol en malariatabletten bleek toch niet de beste optie. Dus ik was een dag aardig ziek ervan. Lekker op de bank slechte films gekeken in het hostel dus. 's Avonds weer afgesproken met Mink, Josh en een vriendin van Mink; Merel. Merel had weer een vriendinnetje mee, Janneke. (Die bleek achteraf een nichtje van Doris te zijn kwamen we in de metro achter, toeval bestaat niet..). Omdat Merel in Vietnam woont zien zij (Mink en Merel) elkaar bijna nooit en zijn heel goed bevriend, dus vandaar dat Mink dus in Bangkok was. Zodat ze elkaar weer een keer konden zien. Maargoed, weer lekker gegeten met z'n allen en een paar drankjes gedaan. Heel leuk!
De dag daarna ben ik samen met Mink, Merel en Janneke op pad geweest. We begonnen de dag bij de grootste weekendmarkt van Thailand. En die was écht groot. Gelukkig was Janneke hier al vaker geweest, dus die wist aardig de weg. Scheelde veel! Na een paar uurtjes moest Janneke helaas weer terug naar het vliegveld, want ze moest de volgende dag weer werken in Ho Chi. Dus Mink, Merel en ik namen nog een TukTuk naar de rivier. Omdat we de floatingmarkt wilden zien, helaas was die al afgelopen, maar we hebben een heel mooie tocht gehad over de rivier.
We eindigden ergens in een wat chiquere wijk, waar dus ook rooftopbars bleken te zijn. Die moeten natuurlijk ook even uitgeprobeerd worden! Dus zijn we naar de twee "bekendste" geweest: The Nest en Above 11. Heel gaaf! 's Avonds hebben we nog ergens gegeten op Khao San. Die nacht vloog Merel ook terug naar Ho Chi.
Maandag: LAOS! Ik had met Mink om twaalf uur 's middags bij het kantoortje afgesproken waar we de bus hadden geboekt. De bus ging pas om 16.30, maar we moesten nog wat accommodatie boeken en natuurlijk middageten. Josh kwam nog gezellig mee eten 's middags. Josh zien we ook weer als we terug komen in Bangkok, hij was dan toevallig ook weer in Bangkok, gezellig dus!
Onze pick-up naar het busstation was 16.30, natuurlijk was dit weer een grote chaos. Pick-up, busstation zelf, welke bus we moesten hebben (was uiteindelijk wel een super fijne), de grens overgangen en eigenlijk alles wat je kan verwachten in Azië op hey Aziatische tempo: ga nooit uit van dingen, want die blijken toch niet te kloppen. En reken altijd 2/3 uur meer bij de verwachtte duur van de reis. Dan zit je wel goed, haha!
Uiteindelijk ons visum gekregen en we hadden zelfs een drop-off bij het hostel, super!
Toen we aankwamen in het hostel in Vientiane zijn we eigenlijk gelijk wat gaan eten (hadden natuurlijk de hele avond, nacht en ochtend gereisd. Kwamen rond 9.00AM aan in Vientiane). Vervolgens zijn we toch ook nog even een uurtje gaan slapen, want slapen in de bus gaat toch niet helemaal lekker. Na onze powernap hebben we eigenlijk nog een erg productieve dag gehad, omdat het eigenlijk ook maar onze enige "hele dag" was natuurlijk. Dus we zijn lekker rond gaan lopen in Vientiane, tempels bekeken en veel Buddha's gezien. En warm dat het hier is! Ook heel droog, heel anders vergeleken met Bangkok of Maleisië. We hebben daarna meteen een bus geboekt voor de dag erna, aan het eind van de middag naar Vang Vieng. Vientiane is namelijk niet echt een super stad, het is leuk om even te zien, maar niet om daar nou echt te blijven hangen. Er is veel meer te zien in Laos! Wat wel leuk was, was dat er een avondmarkt in Vientiane bleek te zijn, hier hebben we dan ook wat gegeten (Laotiaanse Barbecue!), gedronken en wat rondgestruind. Erg leuk.
De volgende dag zouden we aan het eind van de middag naar Vang Vieng vertrekken, dus zijn we 's ochtends nog even op pad geweest. We hadden een scooter gehuurd en zijn wat rond gaan touren. Er bleek niet ver van Vientiane een groot Buddha Park te zijn, dat was wel heel erg bijzonder om te zien. En warm dat het was, het was dik veertig graden denk ik. Sowieso het weer in Laos is heel anders, dit heb ik al ergens vermeld geloof ik. Het is hier juist heel erg droog en warm. De luchtvochtigheid is heel laag, waardoor dus zelfs ook de wind altijd super warm is. LEKKER ZWETEN! Haha.
Voordat we werden opgehaald door het busje wat ons naar Vang Vieng zou brengen hebben we nog wat gegeten. Het busje was een kleine mini van, we dacht eerst dat dit de pick-up was naar een grotere bus, maar helaas.. Dus lekker krap in een vol busjes gezeten. Heerlijk! Onderweg naar Vang Vieng werd de omgeving al wel heel anders. Veel groener en meer bergen. We waren sowieso al heel benieuwd naar Vang Vieng, omdat daar veel grotten en watervallen zouden zijn. Dus dit paste precies in het straatje waar we aan zaten te denken. Ook is er tussen de bergen hier een prachtige zonsondergang, de zon lijkt hier elke dag wel een soort vuurbal, echt ontzettend gaaf om te zien. Heel bijzonder. Maar goed, dat over de zonsondergangen hier.. Dwaal weer een beetje af. Terug naar het verhaal..
Vang Vieng is echt een super klein stadje/dorpje aan de Mekong Rivier. Alles heel local, ondanks dat er wel wat heel wat toeristen zijn, krijg je dat niet echt mee. Een heel relaxt plaatsje, lekker rustig. We hadden hier een bungalowtje genomen aan de rivier, wat overigens maar €5 pp was, dus lekker goedkoop ook. Heerlijk plekje! Net buiten het "centrum" (wat ook maar één straat is) en beneden aan de rivier dus. Verzekerd van mooie zonsondergangen!!! (Haha). We kwamen 's avonds aan, dus hebben de eerste dag daar alleen maar wat gegeten en in een barretje gezeten. Samen met twee anderen die ook in de bungalows verbleven.
Die nacht ben ik helaas ziek geworden van het eten, voedselvergiftiging, fijn. Maarja, ik wilde natuurlijk wel wat van de omgeving zien. Dus toch maar met Mink mee op pad geweest in het begin, scooter gehuurd en naar een grot gereden. Ik dacht ook oprecht dat ik me weer wat beter voelde.. Maar dat was helaas voor korte duur. In de grot ging ik bijna van m'n stokje, ik voelde me echt ontzettend beroerd, wilde alleen maar naar bed en slapen. Dus dat hebben we dus ook gedaan, terug gereden naar Vang Vieng en ik ben gaan slapen. Eerst nog even echt flink veel overgegeven.. 's Avonds zijn we nog even naar een Blue Lagoon gereden, het koude water heeft wel echt even geholpen. Ontzettend verkoelend.
Gelukkig duurt een voedselvergiftiging maar 24u, dus de volgende dag was ik bijna weer zo goed als de oude. Het eten hield ik binnen, honger had ik nog niet ect maar de koorts was weg. Dus het ging al beter! We wilden die dag eigenlijk een tour boeken, maar dachten ja waarom, alles is hier super vlakbij dus kunnen we beter een scooter huren en zelf d'r heen rijden. Dat dus ook gedaan. Naar de Watercave waar je kon tuben en daarna nog naar een soort van Hot Springs ook in een grot. Lekker dagje gehad! Het is ook echt eerlijk om hier rond te rijden op een scooter, de natuur en de omgeving is zo ontzettend mooi!
De dag daarna hadden we echt iets súper vets gepland, waar we echt al dagen naar uit keken: een ballonvlucht!!! We werden om 6.00 's ochtends opgehaald bij het hostel. Het was nog niet eens 10 mijn rijden, maar toch fijn die pick-up services. Samen met nog drie andere meiden hadden we de vlucht. Ik had nog nooit een ballonvlucht gedaan, maar kan zeggen dat het in Laos boven de Mekong Rivier tussen de bergen toch wel een van de beste ervaringen is denk ik. Wauw. Sprakeloos, zoooooo mooooi. De zonsopkomst, de natuur.. Alles.. Wauw. Ook is het hier een van de goedkoopste plekken om een ballonvlucht te doen, dus dat is al helemaal mooi meegenomen. Zelfs de landing verliep super soepel!
Die middag hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan, aangezien we ook vroeg op waren, hebben we lekker onder het genot van een prachtig uitzicht ergens in een restaurant liggen loungen. Heerlijk!
Over de nachtbus(slaapbus) kan ik niet meer zeggen dat hij ronduit klote was. Natúúrlijk was de bus volgeboekt, natúúrlijk was er geen slaapplek meer, natúúrlijk moesten wij weer voor acht uur op de grond liggen. Soms wen ik nooit aan Azië hoor.. Pfff, nee fijn is een ander woord.
We kwamen vroeg in de ochtend aan in Luang Prabang hier namen we meteen een slowboat naar het noorden via de Mekong Rivier naar Pakbèng, hier hebben we een nachtje geslapen. Dit was ook wel echt een super leuke ervaring. Omdat dit zo'n klein stadje is en eigenlijk voor doorreis, dus dat betekent dat er eigenlijk alleen 's avonds toeristen zijn. De meesten komen namelijk rond een uurtje of 17u aan en nemen meteen een boot de volgende ochtend verder. Maar wij vonden het wel grappig om hier juist even een dagje te chillen, echt ook alleen maar locals dus en in de omgeving ook vrij weinig te doen. Maar gelukkig is het uitzicht niet heel slecht hier, dus lekker de hele dag van het uitzicht genoten. Wat een straf, haha! Ook was Mink een beetje ziekjes, dus was een relax dagje na al dat reizen ook niet heel erg.
En nu zitten we weer terug in de slowboat naar Luang Prabang. We wilden hier namelijk zijn met het nieuwjaar, dat is over twee dagen. Luang Prabang is namelijk de leukste plaats schijnt het om dit te vieren. En zij vieren dit dus met een enorm watergevecht over heel het land, dus als we straks aankomen in Luang Prabang moeten we nog even een Super Soaker zien te scoren. Echt super veel zin hier in! Gewoon drie dagen watergevecht, hoe grappig!
Nou dit was het wel weer van de afgelopen week denk ik.. Zal toch echt maar eens wat vaker moeten schrijven denk ik.. Aangezien ik over twee weken alweer in Nederland ben. Nouuuu, ik wil niet weg hier!!

Daaaaagxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemijn

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1536
Totaal aantal bezoekers 9059

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 15 Mei 2016

Indonesië

Landen bezocht: