Tempels - Reisverslag uit Gading, Indonesië van Willemijn Lobbes - WaarBenJij.nu Tempels - Reisverslag uit Gading, Indonesië van Willemijn Lobbes - WaarBenJij.nu

Tempels

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

28 Januari 2016 | Indonesië, Gading

Dinsdag ging onze wekker om 4.30 af, wat ontzettend vroeg. Maar ik had erg goed geslapen dus dat was een meevaller. Toen de wekker afging wilde ik echt niet m'n bed uit, maar toen ik realiseerde dat we naar de tempels gingen stond ik al vrij snel naast m'n bed.
Het hostel had een chauffeur gebeld die ons om 4.45, samen met andere mensen van verschillende hostels, naar de Borobudur zou brengen en later ook naar de Prambanan. Ook had het hostel een ontbijtje voor ons gemaakt, super lief! Dus konden we onderweg wat eten, maar ik heb vooral dat uurtje naar de Borobudur geslapen volgens mij..
Bij binnenkomst kregen we een gratis drankje en hebben we ons ontbijt even snel opgegeten. We besloten ook om een rondleiding te nemen (ook omdat ze je meteen aanvallen of je die wilt hebben en met je slaperige hoofd ja zegt.. Maar goed). Maar we waren met acht man geloof ik, dus uiteindelijk was het niet zo duur. Er bleek ook nergens echt informatie te staan over de tempel, dus de rondleiding was wel handig. Het was zo ontzettend mooi! Omdat we er zo vroeg waren, was het nog niet zo druk (je kon dus foto's maken zonder massa's mensen er op, heel fijn!). Wel waren er wat scholen aanwezig die je meteen willen interviewen (dit komt omdat ze hier nauwelijks Engels leren op school maar wel hun Engels graag willen verbeteren). Maar na een aantal interviews en foto's vond ik het wel genoeg..als je iedereen af moet gaan heb je niks van de tempel gezien!
Maar het uitzicht was fantastisch als je boven op de tempel stond, het was nog een beetje mistig in het dal. Verderop zag je de bergen liggen tussen de mist door. En dan natuurlijk op de voorgrond de mysterieuze bel-achtige complexen van de Borobudur. Veel foto's genomen snap je wel!
Na twee uur moesten we terug zijn bij het busje, die ons verder zou brengen naar de Prambanan. Hier kwamen wat nieuwe mensen bij, van een ander busje. En sommige mensen gingen ook met dat busje weer terug naar Yogya, omdat ze alleen de Borobudur wilden zien.
Wederom weer een uurtje geslapen (of minder geen idee eigenlijk) op weg naar de Prambanan. Toen we het busje uitstapte merkte je meteen dat het al later was, want het was meteen al een stuk warmer en benauwd. Ook stond de Prambanan midden in de zon, dus was weer lekker zweten. Ook hier hadden we een erg leuke man die een rondleiding gaf. Gelukkig weten ze precies waar we de foto's moeten nemen! "Take a picture it's nice, take a picture! Nice for Facebook and your friends!!" Dus. Dat ja.
Ik vond de Prambanan minder indrukwekkend dat de Borobudur, maar dat komt misschien ook doordat ik erg moe was, het ontzettend heet was en de rondleiding weer aardig lang. Maar wederom was het een erg gave ervaring. Ze zijn zo groot en hoog en hebben zoveel details dat je kan blijven kijken!
We waren ongeveer weer om 13.30 terug bij het hostel, dus we konden nog lekker even chillen. Eigenlijk die hele middag niks meer gedaan dan films gekeken, met mensen in het hostel gepraat, gelezen etc. We waren zo lui geworden dat we bijna niet wilden gaan eten.. Haha.
Maar toch maar op pad gegaan, samen met andere mensen uit het hostel die toevallig ook gingen eten. Het restaurant zat erg dichtbij en was heel goed! Had een soort van noodlesoep, pittig en lekker! Sommige gingen nog naar een show ergens in de stad, maar ik was zo moe (misschien nog een beetje jetlag, want ben laatste tijd vaak alleen moe haha) dus ik ging naar het hostel terug.
Morgen een dagje autohuren! Ben benieuwd.