Chill-dagje in Ubud - Reisverslag uit Banjar Ubud Kelod, Indonesië van Willemijn Lobbes - WaarBenJij.nu Chill-dagje in Ubud - Reisverslag uit Banjar Ubud Kelod, Indonesië van Willemijn Lobbes - WaarBenJij.nu

Chill-dagje in Ubud

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

06 Februari 2016 | Indonesië, Banjar Ubud Kelod

Vandaag was een ontzettend mooie dag, de zon scheen volop!
Sarah en ik hadden als plan vandaag om een beetje in Ubud te blijven en de lokale bezienswaardigheden te doen. Dus dit was het Paleis dat midden in de stad staat, museum over traditionele Balinese kunst, een grote markt hier om de hoek en 's avonds een traditionele Balinese dans.
We begonnen wederom zoals gisteren eerst bij het Tour-office, omdat wij morgen naar Lovina willen met de bus. Hierna zijn we naar het paleis gelopen. Het was jammer dat er veel stukken dicht waren, want als je over de muurtjes keek en door de open deuren zag het er ontzettend mooi uit allemaal. Je kon alleen op het pleintje voor lopen en door de ingang. Dit was ook al mooi!
Wat wel grappig is in vergelijking met Java, is dat in Java in elke straat en op elke hoek een moskee staat en hier in elke straat en op elke hoek een tempel (of meer). Ook zijn ze de hele dag aan het "offeren", voor de goede geesten in hun huis te houden etc. Ze hebben dan een soort kleine houten bakjes waar dan allemaal spullen in liggen: bloemen, planten, fruit, rijst etc. Hier leggen ze dat wierook in en sprenkelen heilig water hier overheen. Je ziet dit overal op straat liggen voor de winkels en huizen. Zelfs in het hostel voor de kamer! Leuk om dit verschil te zien tussen de eilanden. (Ook veel minder kakkerlakken en ratten hier gezien, ook wel fijn.. Wel heel veel kleine salamandertjes die overal over de muren kruipen!)
Daarna zijn we doorgelopen naar het museum, dit lag in dezelfde straat. Heel gaaf om de traditionele kunsten te zien! Zo anders dan de schilderijen in Europa. Heel druk, veel acryl, ontzettend gedetailleerd, veel mystische voorstellingen met veel kleuren of juist heel donker en ook zie je veel dieren. Wat ook wel grappig was, was dat je kon zien wanneer de westerse invloeden kwamen. Ze begonnen minder mythische verhalen te verbeelden, maar meer het dagelijks leven. Ook zijn er ontzettend veel houten beelden gemaakt, heel mooi!
Hierna hebben we ergens wat gegeten, ik voelde me niet zo heel lekker dus zijn we terug naar het hostel gegaan omdat ik even moest liggen. Na een uurtje was gerelaxt te hebben zijn we naar de markt hier om de hoek gegaan. Ontzettend toeristisch, alleeeeeen maar souvenirs, dus niet zo leuk als we verwachtten dus maar even rondgelopen hier.
Helaas bleek de dans voor vanavond gecanceld te zijn, omdat er te weinig mensen een ticket hadden gekocht denk ik. Ook was ik nog steeds beetje ziek, dus heb ik het avondeten overgeslagen. Even geskyped met het thuisfront en nu lekker in bedje om wat vroeg te gaan slapen.
Next destination: Lovina! Morgen om 11.30 vertrekt onze shuttle-bus.
Weeeeltrusten voor hier, maar voor jullie nog een mooie dag en avond gewenst in het mooie Oeteldonk..

XX